Permulaan solat 5 waktu selepas Isra’
Mikraj
BULAN Rejab mencatat dua peristiwa
sedih dalam sejarah perjalanan hidup Rasulullah s.a.w (juga dikenali sebagai
‘Aam al Huzni).
Dua peristiwa sedih itu ialah
kematian isteri kesayangan, Siti Khadijah dan bapa saudaranya, Abu Talib.
Khadijah banyak berkorban harta
benda dan wang ringgit bagi membantu berdakwah mengembangkan syiar Islam.
Selepas Siti Khadijah meninggal dunia disusuli pula kematian Abu Talib yang
begitu rapat dengan Baginda.
Abu Talib adalah orang yang sangat
dihormati dan disegani di kalangan bangsa Arab menyebabkan orang kafir Quraisy
tidak berani mengganggu Rasulullah. Pemergian dua insan yang disayangi itu amat
dirasakan Baginda. Selepas itu, pergerakan dakwah baginda di kota Makkah sering
mendapat gangguan daripada orang kafir Quraisy.
Baginda mendapat tentangan, ejekan
serta mendapat ancaman. Rasulullah akhirnya memutuskan untuk berhijrah ke Taif,
tetapi malangnya di Taif juga Rasulullah turut menerima ejekan dan cacian
daripada penduduk di sana.
Maka Rasulullah kembali semula ke
Makkah. Penderitaan ditanggung Rasulullah ketika itu cukup berat dan melihatkan
keadaan Baginda itu, Allah s.w.t memerintahkan Jibril membawanya menjalani
peristiwa Israk Mikraj.
Peristiwa menakjubkan itu berlaku
pada malam 27 Rejab tahun ke-11 kerasulan Baginda. Ia memberi hikmah dan
pelajaran kepada Baginda, sekali gus menjadi cerminan buat umatnya pada masa
akan datang.
Sememangnya peristiwa Israk dan
Mikraj amat sukar dimengertikan. Namun ia membuktikan keagungan dan kekuasaan
Allah yang menguasai seluruh alam ini termasuk langit dan bumi.
Hikmah yang terkandung di dalamnya
perlu direnungi dengan teliti agar dapat memberi nilai tambah dalam kehidupan
umat Islam untuk meningkatkan ketakwaan dan peningkatan ibadah kepada Allah.
Peristiwa itu dicatatkan di dalam al-Quran Surah Al-Isra’
ayat 1 yang bermaksud: “Maha Suci Allah yang menjalankan hamba-Nya pada malam
hari dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa yang Kami berkati sekelilingnya untuk
diperlihatkan kepadanya tanda kekuasaan Kami. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar
lagi Maha Mengetahui.”
Menurut ulama, Israk dan Mikraj Nabi
Muhammad itu adalah pergerakan roh dan jasadnya sekali. Ia bukan nya satu
mimpi, tetapi realiti di mana perkara berkenaan termasuk salah satu daripada
mukjizat yang Allah kurniakan kepada Baginda.
Justeru, tidak mustahil bagi Allah
untuk ‘membenarkan’ tubuh badan Rasulullah ‘menembusi’ tempat yang terlalu jauh
di langit dengan melainkan dengan kehendak-Nya.
Israk bermakna perjalanan Nabi
Muhammad pada suatu malam dari Masjidil Haram di Makkah ke Masjidil Aqsa di
Palestin dalam tempoh semalaman saja.
Jelas dengan kekuasaan Allah, Dia
berkuasa ‘membenarkan’ Baginda diangkat ke langit untuk bertemu-Nya dalam masa
yang teramat singkat.
Sebelum itu, dada Rasulullah dibedah
oleh malaikat Jibrail dan Mika’il. Hati Baginda dicuci dengan air zamzam
kemudian dibuang ketul hitam (‘alaqah) iaitu tempat syaitan membisikkan
was-wasnya.
Selepas pembedahan itu, bermulalah
Israk Baginda de ngan menaiki sejenis binatang iaitu yang dinamakan Buraq.
Menurut sarjana, kecepatan Buraq itu
membolehkan Nabi Muhammad pergi antara dua tempat hanya dengan sekelip mata.
Dalam sebuah hadis Rasulullah yang
diriwayatkan oleh Anas bin Malik katanya: Rasulullah bersabda yang bermaksud:
“Aku didatangi Buraq iaitu seekor binatang yang berwarna putih rupanya, panjang
(tinggi) lebih besar dari keldai, tetapi lebih kecil dari baghal. Ia
merendahkan tubuhnya sehinggalah perut Buraq mencecah bumi.”
Baginda bersabda lagi: “Tanpa
membuang masa, aku terus menunggangnya, ia melangkah kakinya dengan cepat
sejauh penghabisan mata memandang sehinggalah sampai ke Baitulmaqdis.”
Semasa perjalanan dari
Masjidil-Haram ke Masjidil Aqsa itu, Rasulullah diiringi Malaikat Jibrail dan
Israfil.
Apabila tiba di tempat tertentu
iaitu tempat yang mulia dan bersejarah, malaikat Jibril mengarahkan Rasulullah
bersolat dua rakaat antaranya di Thaibah (Madinah) iaitu tempat Rasulullah
melakukan hijrah, Bukit Tursina serta Baitul-Laham yakni tempat Nabi Isa
dilahirkan.
Selepas itu, Rasulullah turun ke
langit dunia semula seterusnya ke Baitulmaqdis dengan menunggang Buraq pulang
ke Makkah pada malam yang sama.
Baginda kemudian naik pula ke langit
sampai ke Sidratul Muntaha sehingga ke Mustawa dan sampai di bawah Arasy Allah
dengan melalui tujuh lapis langit.
Selepas itu Baginda kembali semula
ke Makkah. Bagi umat Islam, peristiwa terbabit membawa misi penting iaitu
bermulalah kewajipan melaksanakan perintah menunaikan solat.
Ia menjadi permulaan mukjizat
Rasulullah yang menjadi salah satu Rukun Islam.
Daripada Anas katanya: “Nabi
Muhammad bersabda yang bermaksud: “…(Selain dari apa yang aku saksikan semasa
aku dibawa Israk dan Mikraj pada malam itu), maka Allah fardukan (atasku) dan
atas umatku lima puluh sembahyang… lalu aku memohon kepada-Nya (supaya dikurang
kan lagi bilangan sembahyang itu yang telah pun dikurangkan sehingga ting gal
lima sahaja); maka Allah berfirman yang bermaksud: ‘Sembahyang fardu (sehari
semalam) itu tetap lima (dari segi bilangannya) dan ia juga tetap lima puluh
(dari segi pahalanya); keputusan-Ku itu tidak dapat diubah atau ditukar
ganti.’” (Hadis riwayat Bukhari)
Dalam ‘pengembaraan’ luar biasa itu
juga Rasulullah menyaksikan banyak perkara dahsyat terutama balasan yang
diterima manusia akibat melakukan kemungkaran di dunia.
Antaranya Nabi Muhammad melihat
wanita digantung de ngan rambutnya dan otak di kepalanya mendidih kerana tidak
mahu melindungi rambutnya daripada dilihat lelaki lain.
Wanita yang digantung de ngan
lidahnya dan tangannya dikeluarkan daripada punggung, minyak panas dituang kan
ke dalam kerongkong kerana mereka suka menyakiti hati suami.
Ada wanita digantung buah dadanya
dari arah punggung dan air pokok zakum dituang ke dalam kerongkongnya kerana
perempuan itu menyusui anak orang lain tanpa keizinan suaminya.
Kemudian, wanita yang memotong
badannya sendiri dengan gunting dari neraka akibat mereka suka mema sy hurkan
diri supaya orang melihat perhiasannya.
Begitulah antara seksaan yang
menimpa wanita ketika peristiwa Nabi Muhammad melakukan Israk dan Mikraj. Ia
membuatkan Rasulullah berasa sangat sedih setiap kali mengenangkan peristiwa
berkenaan.
Pensyarah Jabatan Asas Pendidikan
dan Kemanusiaan, Universiti Malaya (UM), Rahimi Md Saad, berkata sebelum Nabi
Muhmmad melakukan Israk dan Mikraj hati Baginda dibersihkan menunjukkan bahawa
hati adalah elemen penting dalam kehidupan manusia.
“Untuk menerima satu tanggungjawab
besar seseorang itu perlu memiliki hati yang bersih dan bersemangat kental.
“Pembentukan individu hebat tidak
cukup sekadar membabitkan pengetahuan, kemahiran, fizikal semata-mata, tetapi
memerlukan kepada pembentukan hati yakni jiwa dan rohani,” katanya.
Beliau berkata kehilangan dua insan
yang menjadi tulang belakang kepada Baginda sudah tentu memberi kesan psikologi
yang mendalam.
“Pada tahun ke-11 kerasulan Nabi
Muhammad s.a.w, Baginda menghadapi dua musibah akibat kehilangan dua insan
paling berjasa dan disayanginya.
“Dalam melalui kehidupan apatah lagi
melaksanakan pelbagai amanah dan tanggungjawab bermacam dugaan terpaksa
dihadapi.
“Melalui peristiwa Israk dan Mikraj,
ia bukan sekadar perjalanan untuk berlibur, tetapi Rasulullah menerima satu
tanggungjawab besar untuk dilaksanakan Baginda dan umatnya iaitu fardu solat,”
katanya.
Rahimi berkata secara analoginya perjalanan
itu boleh dikatakan sebagai satu bentuk lawatan sambil belajar yang dilalui
Baginda.
“Sesuatu perjalanan tidak dinafikan
boleh membangkit kan kegembiraan dalam jiwa seseorang.
“Tetapi apa yang dilalui baginda
ialah setiap langkah dalam perjalanan itu mengandungi unsur pengajaran,
pemberitahuan bahkan petunjuk kepada baginda melaksanakan amanah dakwah,”
katanya.
Beliau berkata berdasarkan riwayat
permohonan untuk mengurangkan kuantiti solat yang diwajibkan ke atas umat ini
bukanlah dilakukan berdasarkan kehendak Baginda sendiri, tetapi berdasarkan
nasihat beberapa orang rasul terdahulu.
“Nasihat itu mungkin timbul daripada
kesedaran mereka mengenai karakter umat akhir zaman ini dan Baginda sendiri
dapat menjangkakan keadaan umatnya sendiri.
“Jadi, permohonan itu adalah tanda
kasih sayang Baginda kepada kita sebagai umatnya. Jika Baginda tidak memohon
kelonggaran itu sudah tentu ramai kalangan umat Baginda berhadapan dengan
kemurkaan Allah disebabkan gagal memenuhi kewajipan yang menjadi tiang agama itu,”
katanya.
Rahimi berkata peristiwa Israk dan
Mikraj menguji umat Islam sama ada percaya atau tidak kepada Baginda.
“Ujian seumpama ini melahirkan dua
kelompok manusia iaitu kelompok pertama yang beriman dengan Rasulullah setelah
mereka yakin terhadap kebenaran peristiwa yang berlaku selepas mereka
mengemukakan persoalan bertujuan mengukuhkan fakta yang disampaikan kepada
mereka.
“Kelompok kedua pula ialah mereka
yang semakin jauh dalam kesesatan apabila mendustakan perkhabaran yang
disampaikan kepada mereka oleh Nabi Muhammad s.a.w,” katanya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan