Ahad, 26 Ogos 2012

JAM TANGAN; PERHIASAN ATAU KEPERLUAN?


Soalan; Apa ulasan ustaz tentang dakwaan berikut;
Haram hukumnya memakai jam jika di anggap sebagai perhiasan kerna perhiasan utk org lelaki hanya cincin sahaja. Oleh itu pemakaian jam perlulah di anggap sebagai keperluan, bukannya hiasan. Manakala setiap keperluan dipakai di sebelah kiri spt contohnya jam dan poket baju. wallahu aklam. Wassalam.

Jawapan;

Perhiasan bermaksud sesuatu yang dipakai untuk tujuan berhias. Jika tidak dipakai tidaklah menimbulkan sebarang masalah bagi hidup. Adapun keperluan, ia merupakan suatu yang diperlukan dalam hidup. Jika tidak ada atau tidak dilakukan boleh membawa kerosakan dakam hidup atau menimbukkan kesukaran. Mendakwa perhiasan bagi kelaki hanya cincin sahaja dan perhiasan lain adalah haram dipakai oleh lelaki, dakwaan itu perlu disokong oleh dalil al-Quran dan as-Sunnah. Bagaimana dengan tengkolok yang dipakai, songkok hitam, pingat-pingat, pin-pin, kopiah berwarna warni dan bermacam perhiasan lagi (yang bukan cincin) yang dipakai oleh kaum lelaki hari ini? Jika benar ada dalil mengharamkan segala perhiasan bagi lelaki kecuali cincin sahaja, semua itu haram dipakai dan setakat hari ini belum ada ulamak memfatwakan sedemikian.

Menurut ulamak; semua jenis perhiasan adalah harus selagi tidak melanggar batasan yang ditetapkan Syariat, di antaranya; bagi lelaki, perhiasan janganlah hingga meniru kaum wanita. Ini kerana terdapat hadis melaknat lelaki yang menyerupai wanita dan wanita yang menyerupai lelaki. Diriwayatkan dari Ibnu 'Abbas yang menceritakan; “Rasulullah s.a.w. telah melaknat lelaki-lelaki yang meniru-niru perempuan dan wanita-wanita yang meniru-niru lelaki” (Riwayat Imam Bukhari). Rasulullah tidak menghadkan bentuk-bentuk penyerupaan yang dilarang dalam hadis ini. Kerana itu, menurut ulamak ia hendaklah dirujuk kepada uruf (kebiasaan) manusia setempat atau sejagat. Pada hari ini, kita melihat antara perhiasan yang khusus bagi wanita ialah gelang, rantai dan anting-anting. Kerana itu haram lelaki memakainya kerana apabila ia memakainya, masyarakat sekeliling akan menganggap ia meniru/menyerupai kaum wanita. Adapun perhiasan seperti jam tangan, ia tidaklah khusus kepada kaum wanita atau kaum lelaki kerana ia dipakai oleh kedua-dua golongan hari ini. Kerana itu, tidak ada penyerupaan di situ. Walaupun jam tangan menyerupai gelang, namun masyakat telah menerima bahawa ia bukan lagi gelang dan tidak lagi dianggap perhiasan khusus untuk kaum wanita sahaja.

Jam secara umumnya merupakan keperluan kerana ia diperlukan untuk melihat masa/waktu (termasuk waktu solat). Namun jam tangan adalah perhiasan kerana untuk mengetahui masa tidak semestinya dengan jam di tangan. Malah kita boleh berpada dengan jam yang ada di handset, di dinding dan sebagainya untuk melihat waktu. Hari ini jam tangan ada bermacam-macam jenis dan harga; ada yang harganya puluhan ringgit sahaja, ada yang ratusan ringgit dan ada yang hingga ribuan ringgit. Kalau sekadar keperluan, tidak perlu hingga ratusan atau ribuan ringgit. Namun oleh kerana telah menjadi perhiasan (di samping keperluan), orang sanggup berbelanja lebih untuk berhias kerana tujuan berhias adalah untuk kelihatan cantik dan elok. Syariat mengharuskannya selagi tidak melanggar batasan yang ditetapkan.

Sekalipun kita menganggap jam tangan satu keperluan, bukan perhiasan, apakah benar suatu yang dibuat atas dasar keperluan perlu didahulukan yang kiri atau diletakkan di sebelah kiri? Dakwaan yang dikemukan dalam soalan diatas "...setiap keperluan dipakai di sebelah kiri spt contohnya jam dan poket baju. wallahu aklam...", dakwaan ini agak pelik dan luar biasa. Apa yang menjadi amalan Nabi ialah urusan yang baik-baik didahulukan atau diutamakan anggota sebelah kanan. Adapun urusan yang kotor atau tidak baik berbanding yang baik (seperti membasuh kencing dan berak, masuk tandas, keluar dari masjid) Nabi melakukannya dengan tangan kiri atau dengan mendahulukan anggota kiri. Kerana itu, saya menyebutkan dalam jawapan sebelum ini; oleh kerana memakai jam tangan merupakan perhiasan dan perhiasan adalah suatu yang baik, maka sebaiknya ia dipakai di tangan kanan, namun jika hendak dipakai di tangan kiri tidaklah dilarang kerana tiada dalil melarangnya dan lagipun, Nabi sendiri pernah memakai cincin di sebelah tangan kirinya (sekalipun yang kerapnya baginda memakai di sebelah kanan). Kecualilah jika orang yang membuat dakwaan di atas baginya memakai jam tangan merupakan suatu yang kotor dan keji, namun saya yakin orang lain tidak menanggap seperti itu.

Wallahu a'lam.

1 ulasan:

  1. berdasarkan kenyataan ini...
    Walaupun jam tangan menyerupai gelang, namun masyakat telah menerima bahawa ia bukan lagi gelang dan tidak lagi dianggap perhiasan khusus untuk kaum wanita sahaja.


    jika pada masa ini masyarakat tidak lagi menganggap jam sebagai gelang maka di bolehkan ...kalau kita balik semula pada zaman di mana sebelum masyarakat menganggap jam sebagai gelang...adakah tidak di bolehkan?

    BalasPadam